2012. május 18., péntek

A Sony PlayStation rövid története


A japánfelderítő oldalra írt, a Sony PlaStation-ről szóló egyik bejegyzésem.


Minden bizonnyal sokunk találkozott már a Sony cég PlayStation játékkonzoljának nevével vagy magával a szerkezettel. A következő cikkben az 1994-óta szakadatlan népszerűségnek örvendő játékgép eddigi gyártásának történetéből ismerhetünk meg néhány jelentősebb állomást, emellett pedig a készülékek néhány fontosabb jellemzője is bemutatásra kerül.

A PlayStation születése

A Sony Playstation egy bizonyos Kutaragi Ken nevezetű japán mérnök ötlete volt, akit elbűvölt egy olyan szórakoztató-berendezés megalkotásának lehetősége, amely magában képes foglalni egy számítógépes munkaállomás erejét, ötvözve a magas felbontású grafikai megjelenítéssel. Két évig támogató nélkül dolgozott, míg végül barátja, az idősebb Sony vezető, Tokunaka „Terry” Teruo közbe nem avatkozott helyette. Elküldte Kutaragit, hogy találkozzon Ohga Norioval, hogy megbeszélje vele ötletét. Ohga elegendő benyomást szerzett, hogy megbízza Kutaragit a konzol egy működő prototípusának megépítésével. A Fujishima szerint (2000), a Sonynál nem mindenki volt tisztában a videójáték-technológiában rejlő lehetőségekkel. „A vezetés egyszerűen nem számolt a videójáték-üzlettel, mivel azt a játékipar sajátjának tekintették”. Ami még kellemetlenebb volt, hogy az olyan cégek, mint a Nintendo és a Sega voltak a videójáték-technológia és szoftveripar stabil vezetői. Mindemellett, a Sony Igazgatói tervezési tanácsa mégis jóváhagyott egy 50 millió dolláros induló-alapot Kutaragi és mérnökei számára, hogy kifejleszthessék a szükséges chipeket a jövőbeni videójáték-konzolokhoz. A Sony egyik fő kihívása az volt, hogy meg tudja győzni a nagy szoftver-fejlesztő cégeket arról, hogy alkossanak minőségi játékokat az új platform-rendszerre, hiszen a cég jövőbeni sikere a videójáték-technológiában nagymértékben függött ezektől. 1993 novemberében megalakult a Sony Computer Entertainment (SCE), amely a videójáték-konzolokra vonatkozó piaci és liszenszelési célokat, valamint a hozzájuk készített játékok kiadását volt hivatott kezelni. Az új céget a Sony különböző részlegeinek képviselői alkották, amelynek felügyelete Tokunaka hatáskörébe tartozott. Az új videójáték-platform egyik legkritikusabb eleme a CD-technológia alkalmazása volt az addigi 16-bites tárolóegységek helyett. Előnye volt viszont a CD-nek a nagyobb tárolókapacitás és a jóval kisebb gyártási költség.

1994. december 3-án, Japánban bemutatták a Sony Playstation-t, amelyhez kezdetben nyolc játék volt megvásárolható. A Sony, csak az első hónapban 300.000 darabot adott el a konzolokból, ami több mint a háromszorosa volt annak, amire a cég stratégái számítottak. A konzol amerikai bemutatójára egy évvel később került sor, ahol szintén azonnali sikert aratott. 1998-ra a Playstation eladásai elérték a 33 millió darabot világszerte, amely ennek köszönhetően a videójáték-konzolok nemzetközi vezetőjévé vált. Lekicsinyített, LCD-képernyővel ellátott változata a PSOne volt, melyet 2000-ben dobtak piacra.
A Sony PlayStation
A készülék gyártásának megszüntetését 2006. március 23-án jelentette be a cég, így a konzol-iparban eddig ez a készülék volt az, amit a leghosszabb ideig gyártottak. Egy 2008-as adat szerint 102 millió darab talált belőle gazdára.

PlayStation 2

2000-ig kellett várni a játékosoknak a legnépszerűbb konzol továbbfejlesztett változatára, amely a 2-es sorozatszámot kapta. Ez a gép tartja napjainkban egyébként az abszolút eladási rekordot is a maga 140 milliós példányszámával (2009. október 1.), ezzel az azóta már kiadott PlayStation 3-nál is sikeresebb.
A PlayStation 2
Az akkori új fejlesztések közé tartozott a CD mellett a DVD-támogatás, és természetesen minden korábbi PlayStation-játék kompatibilis volt az új készülékkel is. Mindezek mellett pedig néhány játéknál már megjelent az online-támogatottság is, amely lehetővé tette a játékot interneten keresztül is. Sőt, néhány nem-hivatalos fejlesztés révén megfelelő hálózatra kötve már ez a változat is teljes körűen alkalmas web-böngészésre és például chat-programok futtatására is. A kiadás óta eltelt évek alatt számos hardver-módosítást és fejlesztést ért meg a gép, és kétféle slim (vékonyított) változatot is kifejlesztettek. Rengeteg tartozék kapható hozzá, ezek közé tartozik a már a PS1-nél is megjelenő DualShock kontroller továbbfejlesztett változata (plusz rengeteg egyéb, egyedi funkciókra tervezett irányító-egység, ilyen például a Guitar Hero játékhoz való is), távirányító DVD-zéshez, USB-eszközök (kamera, billentyűzet, egér, stb). Szemmel látható a felhasználási módozatok kiterjedése, a felsorolt új lehetőségeknek és tartozékoknak köszönhetően immár nemcsak játszani lehetett, hiszen a játék-konzollal gyakorlatilag egy otthoni média központot kaptak kézhez a vásárlók.

Sony PSP (PlayStation Portable)

A Sony a kézi játék-konzolok piacára is betört, amikor 2004-ben bemutatta a PlayStation Portable-t (PSP). Műfajában az első volt, amely optikai-lemezt használt (Universal Media Disc, szintén a Sony fejlesztése). Kis méretéhez képest igen nagy képernyővel szerelték fel, így nem megy a játékélmény rovására a kézben-tartható méret, ami az azt megelőző években problematikus tényezőnek volt mondható. A közben kiadott Slim, Lite, és PSP Go modellek nagymértékben növelték az egyébként sem alacsony eladási rátát, a Nintendo DS-e mögött a második legnépszerűbb a kategóriában, 2010 márciusáig 60 millió darab kelt el belőle.
A PlayStation Portable
Funkcióit tekintve teljes körű média lejátszóként használható, amelybe beletartozik a játék, a filmek nézése, zenehallgatás, internetezés és egyéb szoftverek futtatásának lehetősége.

PlayStation 3

2006 novemberében érkezett a máig aktuális Sony-konzol, a PlayStation 3. Újdonságai közé tartozik a saját merevlemez, melynek tárolókapacitása a 20 GB-os méretről (eddig) 250 GB-ra nőtt. Már kezeli a Blu-Ray lemezeket, amely lehetővé teszi a filmnézést HD-ben is. Ezen kívül saját operációs rendszert, DualShock 3-as kontrollert, 6 USB bemenetet, WiFi-kártyát, és sok egyéb mellett digitális video-felvételi funkciót is kapott. Teljesen kompatibilis a korábbi PS játékokkal, és természetesen internetezésre is használhatjuk, amelynek során rákapcsolódhatunk az elsőként ennél a típusnál bevezetett online-játék szolgáltatásra, a PlayStation Network-re is. Eddig 33, 5 millió darabot adtak el belőle (2009. december). A készülék Slim változatát 2009 szeptemberében adták ki, de már lehet hallani különböző hitelességű híreszteléseket a PlayStation 4 közeli megjelenésével kapcsolatban is.
A PlayStation 3
(Forrás: The Sony Corporation: A Case Study in Transnational Media Management by Richard A. Gershon, Western Michigan University, U.S.A. and Tsutomu Kanayama, Sophia University, Japan, Wikipedia)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése