2012. május 18., péntek

A Shinkansen-ről - dióhéjban


A japánfelderítő  oldalra írt egyik bejegyzésem


Japán gyorsvasút-hálózata az egyik legjellegzetesebb és leglátványosabb ismertetőjelévé vált a külvilág számára az elmúlt csaknem öt évtizedben. A Shinkansen (新幹線) - a szó jelentése „új fővonal” -, működésének kezdetével az ország gazdasági fejlődésének futurisztikus szimbóluma lett,  és a világ vasútjai számára is követendő példává vált. A Shinkansen, napjainkban a legnagyobb forgalmú, és ily módon a legnyereségesebb gyorsvonat-hálózat is egyben. Az ún. Tōkaidō -vonalat 1964. október 1-jén nyitották meg Tokió és Osaka között (515 km) azzal a céllal, hogy az akkori igényeknek már nem elegendő szállítási kapacitást jelentősen meg tudják növelni. Másrészről nagy szerepe volt az 1964-es dátumnak a Tokiói olimpia szempontjából is, hiszen egyúttal a versenyekre érkező rengeteg látogatót is ki tudták szolgálni ezzel az akkor forradalmian újnak számító közlekedési eszközzel. Az azóta igen kiterjedt Shinkansen-vonalakat a JR (Japan Railways) üzemelteti, melyek csaknem két és fél ezer kilométer hosszan szelik át az országot.

A Shinkansen-vonalak
A Shinkansen vonalak (Forrás: japan-guide.com)
A Shinkansen-vonalak (Forrás: japan-guide.com)
Jelenleg nyolc fővonalat üzemeltet a Japán Vasúttársaság, melyek két fő ágra, a Tokiótól észak-keletre, és a nyugatra tartó oszthatóak. Tokiótól Osakáig az elnevezésük Tōkaidō, melyet a JR Central működtet, Osakától Fukuokáig Sanyo, a JR West tulajdonában, ezeken kívül pedig a Tōhoku-vonal, amelyet a JR East üzemeltet.

Tokiótól északkeletre öt vonal található, ezeket szintén a JR East működteti. A nyolc vonal tehát:

Tōkaidō-Shinkansen (Tokyo-Shin-Osaka)
Sanyō-Shinkansen (Shin-Osaka-Hakata)
Tōhoku-Shinkansen (Tokyo-Hachinohe)
Jōetsu-Shinkansen (Ōmiya-Niigata)
Nagano-Shinkansen (Takasaki-Nagano)
Kyūshū-Shinkansen (Shin-Yatsushiro-Kagoshima-Chūō)
Yamagata-Shinkansen (Mini) (Fukushima – Shinjō)
Akita-Shinkansen (Mini) (Morioka – Akita)

A vonalak érintik Honshū és Kyūshū legfontosabb városait, és egészen pontosan 2459 kilométer hosszúak. Mindezek mellett, a közeljövőben tervezett bővítések is jelentősen megnövelik majd a beutazható távolságot, ezek közül az egyik legfontosabb, hogy Hokkaidō szigetére is elér majd a hálózat, ennek a szakasznak a megnyitását (melynek építése már folyamatban van) a vasúttársaság 2015-re ütemezte be.

A szolgáltatás főbb jellemzői

A Shinkansen vonatok rendkívüli technikai-fejlettsége közismert, azonban az sem elhanyagolandó tény, hogy az egyik legbiztonságosabb és legkényelmesebb közlekedési eszköz. Működésének kezdete óta utasai közül egy sem szenvedett halálos balesetet, bár olykor előfordult, hogy néhányan a vonat elé, vagy abból kiugorva vetettek véget saját életüknek. Csodálatra méltó ez az adat, ha hozzávesszük, hogy megnyitásuk óta a vonalakon közel hét milliárd utas utazott.  A földrengés és tájfun-biztos szerelvények nagyfokú védelmet nyújtanak a természet okozta károk ellen is.

A pályák jellemzői közé tartozik, hogy a szerelvények ún. normál nyomközű (1435 mm) síneken futnak, valamint nagyszámú alagúton és viadukton keresztül vezet a szuper-expressz útja. Folyamatos, hegesztett sínt használnak. A pályákat nem használják teher és egyéb személyszállító vonatok, nincsenek útkereszteződések. Továbbá, a teljes mértékben a központból történő forgalomirányításnak köszönhetően nincs szükség jelzőlámpákra sem a sínek mentén. Alkalmaznak egy ún. jelalapú vonatbefolyásoló-rendszert (ATC), amely kiegészül az automatikus fékrendszerrel is. A vezető feladatköre így a sebesség tartására (álló-helyzet, 30, 70, 110, 160, 210 km/órás sebességlépcső-különbségek vannak), és a vonat célállomásra juttatására korlátozódik, emellett pedig figyelnie kell akkor, amikor veszélyhelyzet állhat elő. Íme egy videó a vezető munkájáról:

[youtube CF1HhJM7EkM nolink]

A szerelvények maguk 1964 óta számos típusváltozatot és fejlesztést értek meg, de néhány olyan jellemzőjük, mint a gyorsaság, az áramvonalasság, a nagy befogadóképesség és a kényelem mindig a mérnökök fő szempontjai közé tartozott a járművek megtervezésekor. Áramvonalasságuk, melynek a legújabb vonatokon jellemzője a hosszan elnyúló orr-rész, tompítják az alagutakból kijövő szerelvények utáni hangrobbanást, és csökkentik a belső nyomásváltozást is. A modern vonatok viszonylagos könnyű súlya kíméli a síneket. A vagonok rendkívül komfortosak, (némelyik típus kétszintes), mely egyaránt megfelel az üzleti-színvonal sztenderdjeinek, és a gyermekekkel utazó családok igényeinek egyaránt.
Forrás: Wikipédia
Az N700-as belsőtere (Forrás: Wikipédia)
Három fő vonat-nemet lehet megkülönböztetni a Shinkansen-hálózatban, ezek a Nozomi, mely a leghamarabb teszi meg az utat, a Hikari, amely megáll néhány helyen, és a Kodama, amely mindenhol megáll. A Mini-Shinkansen elnevezés egy rövidebb leágazáson közlekedő járatra utal, azonban ez is Shinkansen-színvonalú utazást kínál az utazóknak. A vonalakon éjfél és hajnali hat óra között nincs forgalom.

A szerelvények

0-ás sorozat, 1964-2008 (Forrás: Wikipédia)
100-as sorozat, 1985 (Forrás: Wikipédia)
300-as sorozat, 1992 (Forrás: Wikipédia)
400-as (Mini-shinkansen) sorozat, 1992 (Forrás: Wikipédia)
500-as sorozat, 1997 (Forrás: Wikipédia)
700-as sorozat, 1999 (Forrás: Wikipédia)
 800-as sorozat, 2004 (Forrás: Wikipédia
N700-as sorozat, 2007 (Forrás: Wikipédia)
E5-ös sorozat, 2011 (Forrás: Wikipédia)


Egy rövid videó a legújabb modellről:
[youtube OFyHhX4CLz4 nolink]

Érdekességek
A különböző típusok sebességrekordjai:
Km/óraVonatHelyszínDátum
2001000-es ShinkansenKamonomiya tesztpálya1962. október 31.
2561000-es ShinkansenKamonomiya tesztpálya1963. március 30.
286951-es ShinkansenSanyō Shinkansen1972. február 24.
319.0961-es ShinkansenOyama tesztpálya1979. december 7.
325.7300-as széria, tesztvonatTōkaidō Shinkansen1991. február 28.
352.0952/953Jōetsu Shinkansen1992. október 30.
425.0952/953Jōetsu Shinkansen1993. december 21.
426.6955 (300X)Tōkaidō Shinkansen1996. július 11.
443.0955 (300X)Tōkaidō Shinkansen1996. július 26.
A jelenlegi abszolút rekordot a JR Maglev MLX01-es gép tartja, amely 581 km/órás sebességet tudott elérni, ennél gyorsabban csak speciális rakéta-meghajtású járművek mentek. A Maglev-szerelvényeknél egyébként mágnes-alapú „lebegtetéses” technológiát alkalmaznak, amely néhány milliméterrel a sínek felett tartja a vonatot.
A shinkansen számos rekordot ért el, ezek közé tartozik az 1992-ben elért óránkénti megközelítőleg 23 ezer utas a Tōkaidō-vonalon.
A jövő
Több mint valószínű, hogy a Shinkansen-hálózat, és szerelvényeinek fejlesztése tovább halad a jövőben is. Emellett pedig, egyre több külföldi ország érdeklődik a Shinkansen-technológia iránt, Taiwanon, Kínában és Angliában már működnek ilyen vonalak, de a közeljövőben tervezik bevezetni a rendszert Brazíliában, az Egyesült Államokban, és 2020 környékén már Vietnamban is.
(Forrás: Wikipédia)
Forrás:
(Hozzáférés: 2010. március 19.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése