A japán információs társadalom és média felderítő
blogra készített, egy, a Research On
Asia kutatóintézet által 2006-ban kiadott tanulmányt mutatok be a japán mobiltelefonos tévézésről egyik bejegyzésem.
blogra készített, egy, a Research On
Asia kutatóintézet által 2006-ban kiadott tanulmányt mutatok be a japán mobiltelefonos tévézésről egyik bejegyzésem.
ROA - Mobile TV in Japan - 2006 június
Bevezetés
A digitális szárazföldi sugárzású televízió mobiltelefonon való hozzáférhetősége, és az erre a célra tervezett készülékeket együttesen One Seg-nek nevezik, amely ez év áprilisában (2006 – a szerk.) került bevezetésre Japánban. Jelenleg 29 régióra terjed ki a műsorszórási lefedettség, beleértve az olyan nagyvárosokat is, mint Tokyo és Osaka, azonban a szolgáltatás országos mértékűre való bővítését 2006 végére tervezik.
A One Seg név a 16 TV-műsorszórásra használt 6MHz-es frekvencián belüli egyik szegmens elnevezéséből ered, amelyet aztán a mobiltévé céljára kezdtek alkalmazni. A szolgáltatás ingyenes, és az előfizetők számának jelentős növekedése várható.
Szolgáltatás, készülékek és használat
1) A szolgáltatásról röviden
A közvetítőcégek, ilyen a TBS, ingyenes hozzáférést biztosítanak a fogyasztóknak az olyan tartalmakhoz, mint a hírek, az időjárás, vagy a földrengések előrejelzése. Az NHK, a maga részéről többek között a műsorprogramjában szereplő szappanoperák előzeteseiről, vagy főzési receptekről tervez információ-hozzáférést nyújtani nézőközönségének. A TV Asahi és a KDDI pedig megvásárolható zeneletöltésekkel, és online vásárlasi lehetőséggel kívánja szórakoztatni a felhasználókat.
A Sony, alkalmazkodva az aktuális trendhez, bemutatta VAIO számítógépcsaládját, amely One Seg tunerrel is fel van szerelve. A Matsushita és Pioneer cégek pedig az autós navigáció területén hasznosítható, letölthető One Seg alkalmazásokkal jelentkeztek. A videojátékok piacán a Nintendo az év végére tervezi DS nevű kézi-konzoljának One Seg tunerrel való forgalmazását.
2) A One Seg kompatibilis mobilkészülékekről röviden
A japán piacon jelenleg a KDDI (Sanyo W33SA és Hitachi W41H modellek), és az NTT DoCoMo (Panasonic P901iTV) cégek kínálnak a vételre alkalmas készülékeket, emellett pedig a Vodafone (ma: SoftBank – a szerk.) pedig a Sharp 905HS típussal kíván belépni az üzletágba, 2006 júniusában.
A KDDI W41H típusú készülék ún. Time Shift visszajátszási funkcióval van ellátva, amely hasonlatos a digitális felvevőkéhez. Ennek előnye, hogy ha egy TV-műsor nézése közben hívás érkezik, a program két percig képes rögzíteni az adást, amelyet aztán vissza lehet játszani. Az NTT DoCoMo P901iTV-n a TV-funkció a kijelző 90 fokos elforgatásával, vagy egy gomb megnyomásával hozható működésbe.
A One Seg készülékekben meghosszabbodott a TV-nézési lehetőség időtartama. Az átlag nézhetőségi időtartam az analóg vételt lehetővé tévő ilyen eszközökön nagyjából egy óra hosszára terjed ki, a japán forgalmazók azonban az akkumulátor-élettartam jelentős meghosszabbodását tudták elérni. A KDDI W33SA-nál a TV használat 2 óra 45 percig lehetséges, míg a W41H-típusjelű modellnél ez már 3 órára nyúlik. Továbbá, az NTT DoCoMo P901iTV szintén 3 óra, a Vodafone 905SH-ja viszont már 4 óra megtekintési lehetőséget kínál. Annak megelőzése érdekében, hogy a televíziózás következtében teljesen lemerüljön a készülék akkumulátora, a KDDI DoCoMo egy olyan funkciót épített be a szerkezetbe, amely, ha nagyjából már csak 20 vagy 30 perc beszélgetésre elegendő feltöltöttséget érzékel, automatikusan kikapcsolja a TV-nézési szolgáltatást. Ez lehetővé teszi a felhasználók számára a fennmaradó beszélgetési idő hívásokra, és üzenetküldésekre való felhasználását.
3) A One Seg használata
Egy kutatás szerint a japán fogyasztók 53%-a ismeri a „One Seg” kifejezést. Ez a mutató különösen magasnak bizonyult a férfiak körében, ahol a megkérdezettek 70%-ára terjedt ki az arány. Mégis, amikor a szolgáltatás részletei és beindulásának ideje került szóba, már csak 50%-uk tudott értékelhető információkkal szolgálni.
Másrészről viszont a résztvevők igen nagy hányada, 89,9%-uk élénk érdeklődést mutatott a szolgáltatás iránt. A felhasználásra való igény indokaiként olyan érvek hangzottak el, mint az azonnali hozzáférhetőség, a hordozhatóság és a szolgáltatás ingyenes volta. A One Seg használat körülményeit figyelembe véve, a folyamatos akkumulátor-használat iránt 54,5% érdeklődött, azonban a hardver-alapanyagot tekintve is sokan voltak kíváncsiak.
Amikor arról kérdezték a résztvevőket, hogy hol használnák ezt a fajta szolgáltatást, az adott válaszok alapján 63,1%-uk tévézne a metró peronján, avagy buszmegállóban várakozva, 54,4%-uk egy barátjukra való várakozás közben, stb. használná, míg további 54,5% venné igénybe akkor, amikor rövidebb szabadidejük adódik a nap folyamán. Továbbá, a megkérdezettek körében a hírek, az időjárás-jelentés, és a zene merült fel, mint legnézettebb tartalom.
Arról is megkérdezték őket, milyen eszközt tartanának a legkézenfekvőbbnek a One Seg szolgáltatás számára, és 86,4%-uk reagált úgy, hogy a mobiltelefont választaná. Emellett volt még, aki a laptopokat, vagy az autós navigációs eszközöket jelölte meg erre a célra. A jelenleg Japánban kapható ilyen készülékek rangsora a felhasználói lehetőségek tekintetében a következőképpen alakult: az NTT DoCoMo P901iTV 16%-ot, a KDDI W41H 7,5%-ot, míg a W33SA 2,6%-ot ért el a kutatásban résztvevők között.
Konklúzió
Manapság, mobiltévé-telefonok nagy tömegeket szórakoztatnak világszerte. Japánban a One Seg szolgáltatás áprilisban mutatkozott be, és különösen a fiatal korosztály körében várják népszerűvé válását. A mobiltelefonok életciklusának időtartama Japánban a legkisebb, nagyságrendileg 18 hónap; a tévés telefonok terjedése pedig a középkorú és idősebb korosztályokra is várhatóan kiterjed majd.
Mégis, mint üzleti koncepció, a One Seg nem tűnik olyan vonzónak jelenleg. Azonban, a mobiltelefonon tévét néző felhasználók számának növekedése pozitív hatással bírhat az adásközvetítő vállalatok bevételeire, a mobilgyártók esetében ugyanez visszaesést jelenthet, mivel ez a vezeték nélküli internet, és más tartalmak használatának csökkenéséhez vezet. Ahhoz hogy ezt elkerülhessék, a gyártóknak össze kell kapcsolniuk az általuk kínált szolgáltatásokat a One Seg-gel, emellett ki kell dolgozniuk egy olyan koncepciót, amelynek keretében a One Seg, mint Az Adathasználati Szabályzat értékadó eleme szerepel.
A One Seg, 500 millió jenes bevételével, 2006 végéig csak kis mértékbe lesz jelen a szolgáltatóipar piacán, 2007-tól kezdve azonban gyors növekedést jósolnak neki, köszönhetően az addigra hozzáférhető különféle értékadó szolgáltatásnak.
A One Seg szolgáltatás megegyezik a Koreában már forgalomban lévő DMB-vel, és a mobilgyártók problémái is hasonlóak a két országban. De, ha megnézzük a piacok méretét (az eladott készülékek és a szolgáltatói piac méretének tekintetében), Japán kilátásai sokkal kedvezőbbek, Koreával szemben. Ennek oka, hogy Japánban a gyártók és a közvetítő vállalatok szorosan együttműködve dolgoznak a célravezető tartalmak, és az értékadó szolgáltatások stratégiáinak kialakításában.
Forrás: Mobile TV in Japan. ROA Group White Paper, published by Research On Asia (ROA) Group, Inc., June, 2006
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése